Waarom vriendelijk zijn niet altijd de juiste oplossing is

Waarom vriendelijk zijn niet altijd de juiste oplossing is

Jessica is vooraan in de veertig en heeft last van hoofdpijn op het werk. Ze vermoedt dat het iets maken heeft met hoe zijzelf in het werk staat. Haar baas kent onze werking en stuurt haar door. Wat volgt is een mooi proces van het ontdekken van een eigen blinde vlek en het effectief aan de slag gaan met nieuwe communicatietechnieken. Hieronder deel ik met jullie hoe Jessica van die hoofdpijn verlost raakt.

Vriendelijk zijn als automatisme

Wat opvalt is dat Jessica bij elke zin glimlacht. Ze is bijzonder vriendelijk. Je voelt dat het een automatisme is. Sommige mensen kunnen niet anders dan heel vriendelijk zijn. Ik merk het haar op en zij reageert als volgt: “Ja dat vind ik belangrijk: tegen iedereen vriendelijk zijn.” Ik vraag haar om een situatie te bedenken waarin het beter is niet vriendelijk te zijn. Ze kan er geen enkele bedenken. Zo gaat dat met blinde vlekken…

Is het mogelijk om anders te reageren dan vriendelijk?

Photo by Daria Pimkina on Unsplash

“Hmm, soms, als een ander ander agressief is”, antwoordt Jessica.
“En hoe reageer je dan?”, vraag ik haar.
“Dat weet ik niet.”
Ik geef haar een onzachte tik tegen haar arm. Ze reageert niet echt op de tik. Straf! Ik piets nog eens aan haar arm, je kent dat wel, zo van die venijnige draainepen. Echt vervelend. “Maar alé!” reageert ze. Eindelijk!

“Aha, een reactie. Wat doe je nu precies?”
“Ik ben verbolgen, gechoqueerd. Vervolgens roep ik iets.”
“Voilà, vind je dit een acceptabele reactie?”, vraag ik haar.
“Ja dat is oké”.
We brengen in kaart of er nog andere manieren waren van reageren en zetten die uit op een intensiteitsschaal. Ze stelt vast hoeveel waardige alternatieven er zijn. Bovendien merkt ze dat die veel duidelijker communiceren wat zij wil en niet wil.

Jezelf in het ootje nemen

“Wat leer je daar nu uit?”, vraag ik aan Jessica. Ze barst in tranen uit.
“Ik hou mezelf voortdurend tegen,” snikt ze. Waarom? “Omdat ik vriendelijk moet zijn.”
“Van wie moet jij dat?’, graaf ik verder.
“Van mezelf…”
“En met welke gevoelens blijf jij dan zitten?”, pols ik.
“Met frustratie, ongemak, boosheid ook en ontgoocheling”.
“En wat doe je dan met je eigen gevoelens?”. Het blijft stil. Na een tijdje antwoordt ze: “Ik onderdruk deze.”

Dat is een belangrijke ontdekking voor Jessica. Hoe eerlijk en correct ben jij eigenlijk met jezelf? En met de andere? Jessica komt tot inzicht dat ze beide in het ootje neemt. En dat is hetgene dat haar zoveel stress bezorgt.

Leer correct communiceren

Wat is nu belangrijker: eerlijk en correct zijn, of vriendelijk zijn? Het antwoord is duidelijk, maar ook verwarrend voor Jessica. We doen enkele concrete oefeningen om assertief te zijn op een gezonde manier.

1. Een eerste stap is om ruimte te geven aan je eigen gevoelens.

Dat kan je in alle stilte doen. Gewoonweg je aandacht richten op wat je voelt, waar je het voelt. En merken wat dat met jou doet. Niks blijft, dat is de conclusie. Het verandert, het wordt rustiger. Vanuit dat rustiger gevoel kan je bewuster je reactie kiezen.

2. Besef dat elke persoon door zijn eigen bril kijkt.

Als vriendelijke persoon doe je er goed aan te beseffen dat de goede bedoelingen achter jouw voorkeur reactie niet begrijpbaar zijn voor mensen met andere reactiepatronen. Zo zal een dominant persoon dit verstaan als: ‘oké, het is niet erg’. Of iets van die strekking. Wil je invloed hebben op de ander, dan kan je maar best dat gedrag spiegelen. Het is een heel simpele reactiestrategie, maar zeer effectief. Want als ik dominant ben, dan versta ik de taal van kortaf, direct. Als het kortaf en direct geformuleerd is, dan is het belangrijk. Dus doe dat ook.

Oefening baart kunst

We oefenen dit in verschillende scenario’s. Jessica kent wel heel wat typetjes en situaties. We doorlopen ze allemaal en laten haar spiegelen i.p.v. de eeuwige vriendelijkheid te beoefenen.
Zo leert zij situationeel te reageren. Ze gaat ermee aan de slag en kan doelbewust omgaan met vergelijkbare situaties. Toch vergt het veel discipline om deze nieuwe manier van communiceren helemaal te integreren in het dagelijkse leven. Daarom leer ik Jessica enkele technieken aan die ook aan bod komen in de workshop ‘Leef doelbewust‘. Hierover is Jessica heel enthousiast: ze paste de techieken met succes toe in het dagelijkse leven en het werkte. Mooi! Om er extra vaart achter te zetten, zal Jessica ook de cursus volgen ‘Communiceer in harmonie‘. In die tweedaagse workshop wordt er concreet aan de slag gegaan met eigen gedrag en gedrag van anderen.

Herken jij je in het verhaal van Jessica? Dan helpen de workshops Leef Doelbewust en Communiceer in harmonie je alvast een stuk verder! Ook als je eerder een extrovert type bent, zal je baat hebben bij het volgen van de workshops. Daarenboven is het precies de variatie aan reactiepatronen die de rijkdom uitmaakt en het begrip van elkanders wereld verdiept.