Smeer jij ook NIVEA? Vraag het ANNA!

Smeer jij ook NIVEA? Vraag het ANNA!

Nivea kennen we toch allemaal: het blauwe ronde potje met die witte letters. Wie heeft het niet in huis? En wie kent het al niet zijn hele leven, van bij moeders of grootmoeders thuis?

Het potje met de witte crème bestaat inderdaad al meer dan 100 jaar. We gaan het natuurlijk niet hebben over de weldaden van dit product, wel over communicatie en wat er zoal kan foutlopen in onze dagelijkse communicatie. Lees snel verder en ontdek wat Nivea en communicatie met elkaar gemeen hebben!

Ook een potje koffie?

Elk van ons heeft het al eens meegemaakt. Iemand begint iets te vertellen en iemand anders maakt de zinnen af, alsof die persoon er ook zelf bij was. Of mensen die vragen stellen en eigenlijk al gelijk het antwoord geven. Een suggestieve vraag noemen we dat ook. “Ook een potje koffie hebben?” waarbij het aanbod komt van iemand die zelf erg zin heeft in koffie! Of straffer nog, mensen die ineens bepalen voor een ander wat goed is voor hen. “Ik zal je een tas thee met honing maken, dat is goed voor je keel”, terwijl de persoon in kwestie misschien geen honing lust. Herkenbaar? We zien het vaak bij anderen, maar maken onszelf er ook schuldig aan. We lopen allemaal wel in die val.

Mijn bril, mijn kijk op de wereld

Hoe komt dat toch? We vertrekken in onze communicatie allemaal vanuit ons eigen wereldbeeld, referentiekader, zeg maar de bril waardoor we naar de wereld kijken. Die bril heeft onze eigen kleur, die enerzijds bepaald wordt door wie we zijn (ons DNA, onze opvoeding, onze overtuigingen en waarden) en anderzijds door de gebeurtenissen van het moment (Wat is er gebeurd sinds je vanochtend opstond? Wat is er daarnet nog gebeurd?).

Die bril is eigen aan ieder van ons en we zien de wereld dus allemaal net iets anders. Door enkel te vertrekken vanuit je eigen bril, zal het meermaals gebeuren dat je niet begrijpt wat een ander bedoelt of dat een ander jou niet begrijpt. Onze NextStep is ons daarvan bewust te zijn. De ander ziet de wereld op dit moment niet noodzakelijk hetzelfde als ik.

Even terug naar de vraag over ‘een potje koffie hebben?’. Natuurlijk kan het zijn dat iemand graag een potje koffie drinkt. Maar misschien had die persoon er vandaag geen zin in. Nu kan ze niet veel anders antwoorden ‘neen’. Als je nu vraagt “Wat wil je drinken?” zal je een ander soort antwoord kunnen krijgen. Door een ‘open’ vraag te stellen laat je toe dat de ander kan aangeven wat er gewenst wordt. Dit is een basisregel in de communicatie: als je iets wil weten van een ander, vraag er dan naar. Ga het niet zelf invullen voor die ander, kijkende door jouw bril.

Die brillen zorgen ervoor dat we denken te weten wat een ander vindt of denkt. Omdat het via onze bril eigenlijk volstrekt logisch is. Of we denken de ander voldoende te kennen om tot bepaalde conclusies te komen, zonder dat we dat hebben nagevraagd bij die persoon. Enkele voorbeeldjes:

Die spuit krijgen zal ze niet leuk vinden.

Het is toch niet erg dat ik vijf minuten later kom.

Dat is toch fijn dat er steeds iemand anders komt voor de zorgen. Dan ontmoet je veel mensen.

Ze vragen het, het zal dus wel dringend zijn.

Het was mijn collega X dus het zal wel (niet) goed gedaan zijn.

Die zaagt toch altijd.

….

Wees voorzichtig met deze gedachten, want vaak is er sprake van invullen, oordelen en veroordelen. Je trekt een conclusie, die voor jezelf helemaal waar is, echter zonder te checken dat dit ook geldt voor die ander.

Gebruik wat vaker NIVEA!

En wat heeft NIVEA hier nu mee te maken? NIVEA staat in de communicatie voor: Niet Invullen Voor Een Ander. Natuurlijk zal dat wel eens gebeuren, maar zorg er dan in ieder geval voor dat je één en ander met je gesprekspartner afstemt. Klopt het wel wat je meent te weten? En soms zal je zien dat je wereldbeeld je parten heeft gespeeld, omdat de ander er, vanuit zijn/haar wereldbeeld,  echt heel anders tegenaan kijkt. 

nivea

Dus daag jezelf eens uit en gebruik wat vaker NIVEA, met het doel elkaar beter te begrijpen.

En nu ANNA nog. ANNA en NIVEA gaan vaak samen. ANNA staat voor “Altijd Navragen, Nooit Aannemen” en is dus eigenlijk datgene wat je moet doen om NIVEA te vermijden. Ook als je denkt dat je het goed ingeschat hebt is het handig om het eerst nog eens na te vragen en ga niet klakkeloos uit van je eigen aannames.

Dus laat ANNA maar veel NIVEA smeren. Veel plezier en succes ermee! 

Een volgende keer kunnen we het misschien hebben over “Wees een OEN”, “Laat OMA thuis” en “maak je niet DIK”?


Dit artikel verscheen voor het eerst in Het Verband, het vaktijdschrift voor zelfstandige verpleegkundigen. NextStep coaching en VBZV zijn partners in het ondersteunen van zelfstandige thuisverpleegkundigen met het oog op meer loopbaangeluk.