Je veerkracht verstevigen? Start met deze tips!

Je veerkracht verstevigen? Start met deze tips!

35°C

Ik zit hier in de schaduw van de bomen in mijn tuin. Ik denk met veel respect aan al die verpleegkundigen die in deze tijden al die goede zorgen geven, en dat in toch moeilijke omstandigheden deze laatste maanden.
RESPECT! RESPECT! RESPECT!
Ik ben erg blij dat ik beroepshalve niet de hele tijd een mondmasker en handschoenen moet dragen en dan nog continu alles ontsmetten. Om van de huidige (op het moment dat ik dit artikel schrijf) temperaturen nog maar te zwijgen….

Hoe ga jij als verpleegkundige hier dan mee om? Het doet serieus beroep op je veerkracht, telkens weer opnieuw. Ik vergelijk die veerkracht graag met een springveer (‘ne ressort’). We weten allemaal dat, als we te lang drukken op of trekken aan die veer, de rek er uit gaat. Het kan zelfs zijn dat je de veer niet meer makkelijk in zijn oorspronkelijk vorm krijgt. Telkens je de veer ‘overbelast’ kost het steeds meer energie om dat veertje weer in juiste vorm te brengen.

veerkracht en burn-out

Wat als we onze veerkracht verliezen?

Wat met een springveer onder langdurige druk gebeurt, gebeurt ook zo met onszelf. Als we onszelf te ver uitrekken of te veel onder druk zetten, geraken we veerkracht kwijt. En we kunnen dat een tijdje volhouden, tot de veer breekt.

Het is juist die veerkracht die ervoor zorgt dat we na (dieper rakende) belevenissen telkens weer opstaan en verder gaan met ons werk, ons leven. Die veerkracht die ons helpt over de kleine ergernissen en tegenslagen in ons dagelijks leven. En als die veerkracht achteruit gaat, beginnen die ergernissen zich op te stapelen en op te stapelen en worden zelfs die kleine tegenslagen teveel!

Het is dus van belang dat we onze veerkracht zeer goed onderhouden en versterken! Dat is natuurlijk makkelijk geschreven, maar hoe doe je dat dan?

Hoe je veerkracht verstevigen bij NextStep coaching?

Er zijn verschillende manieren om wel aan de versteviging van je veerkracht te werken. Bij NextStep coaching organiseren daarom ook geregeld workshops rond dit onderwerp. In ons Traject Stress- en burn-out preventie behandelen we verschillende thema’s:

  • de juiste verantwoordelijkheid nemen,
  • voor jezelf zorgen,
  • je grenzen stellen,
  • stilstaan bij je patronen,
  • pleasergedrag en
  • perfectionisme.

Deze workshops zijn laagdrempelig en kunnen los van elkaar gevolgd worden. In de workshops verkrijg je inzichten en ga je naar huis met enkele mogelijke acties om je veerkracht te verstevigen.

Echter, als er zwaar is ingebeukt op je veerkracht, zullen deze workshops niet altijd voldoende zijn. Een meer op maat gerichte aanpak is dan aangewezen. Gezien we bij NextStep coaching allemaal ervaren coaches zijn, staan we je graag bij via persoonlijke coaching. Samen werken we aan je veerkracht en zoeken we manieren om persoonlijke belemmeringen weg te nemen.

Loopbaancoaching is een mooie instapvorm om kennis te maken met coaching. Deze vorm wordt gesubsidieerd voor de Vlaamse overheid. En je hoeft er niet voor van job te veranderen. De meeste van onze klanten blijven op hun zelfde werk, maar beter gewapend zodat men de job weer met meer plezier aan kan. Het is beschikbaar voor werknemers en zelfstandigen.

veerkracht opbouwen

Andere do’s en don’ts voor meer veerkracht

Er zijn een hele reeks zaken die je niet helpen bij het verstevigen van je veerkracht en iedereen kent deze. Dat zijn zaken als teveel snoepen of (alcohol) drinken, impulsaankopen, roken, overdreven diëten, verdovende middelen etc. Deze zaken vermijden we best, want ze zetten je lichaam onder druk. Denk aan het veertje dat langdurig onder druk staat! Ook suikers werken als stressoren voor je lichaam. Laat die dan ook zo veel mogelijk. Voor mensen met burnout is het eerste advies dat we geven!

Laad je batterijen op in de natuur

Maak eens een wandeling door de natuur, het bos. Het is ondertussen overduidelijk bewezen dat de natuur een heilzame werking heeft op de mens. De natuur zorgt ervoor dat je stressniveau daalt als je meer dan 20 minuten in de natuur vertoeft.

En als je dan in dat bos bent, vertraag, sta eens stil en luister naar de geluiden om je heen. Het ruisen van de bladeren, het zingen van de vogels, misschien hoor je wel een beekje lopen of zie je eekhoorntjes op magistrale wijze door het bos bewegen. Sta ook eens stil bij de geuren in de natuur, wat ruik je allemaal, wat ruikt er eigenlijk zo?

Kijk rond, observeer… een boom, een blaadje, een insect, een… Bekijk die dingen nog eens in detail. Durf je ook eens ergens gewoon te zetten en doe even niets! Je zal zien dat dit echt helend werkt.

En als je daar dan toch bent: loop nog eens met de verwondering en speelsheid van een kind door het bos. Prachtig gewoon!

veerkracht verstevigen in de natuur
Photographer: Valeriy Andrushko | Source: Unsplash

Ken jij je energie-gevers en -vreters?

Maak eens een overzichtje van wat bij jou energie vreet, wat je energie geeft en wat je rust bezorgd. Maak je lijstje en bekijk dan eens of

  • Er energievreters zijn die je kan elimineren of verminderen?
  • Er energiegevers zijn die je meer aanwezig kan laten zijn in je leven.
    Misschien kan je ze wel combineren met andere activiteiten die je toch moet doen. Bvb: Meer willen bewegen zou je kunnen oplossen door vaker de fiets te nemen als je naar de winkel gaat.

Doe het zelfde met je rustgevers en kijk eens hoe je beter kan inbouwen in je dagdagelijkse activiteiten.

Opmerking: een veel gehoorde reactie is dat daar geen tijd voor is. Je zal versteld staan hoeveel mogelijkheden er zijn om te combineren. Ik hou wel van muziek en zingen geeft mij energie. En mij verplaatsen moet ik toch!

Wanneer deed je voor het laatst iets voor de eerste keer?

Stel jezelf eens die vraag. Hoe lang is dat geleden? Het is bewezen dat mensen die geregeld eens iets nieuws proberen, meer veerkracht opbouwen.

  • Kies eens een ander gerecht wanneer je op restaurant bent.
  • Kies eens een andere locatie om te gaan wandelen of winkelen.
  • Kies gewoon eens een andere route.

Verzin eens iets wat je graag voor de eerste keer zou doen. Dat hoeft niet groot te zijn. Iets gevonden? Bepaal nu wanneer je dit de komende maand gaat doen en doe je dat dan ook echt.

Focus op wat er wel goed gaat

Nog een laatste tip: Focus je op wat er wel allemaal goed gaat! Neem ergens een schriftje en schrijf daar regelmatig de mooie momentjes van die periode in. Wat waren je kleine gelukjes? Schrijf ze op, houd ze bij, herlees ze af en toe als het wat moelijker gaat. Door te focussen op die kleine gelukjes richt je jouw aandacht op de mooie dingen van het leven en niet alleen op alles wat niet loopt zoals je zou willen.


Auteur: Peter Massy – Partner van NextStep coaching
Dit artikel verscheen voor het eerst in Het Verband, Vaktijdschrift voor zelfstandige thuisverpleegkundigen van VBZV.


Meer info over loopbaanbegeleiding: loopbaangeluk.be

Meer info burn-out coaching: nextstepcoaching.be/burn-out-coaching/

Meer info over onze workshops rond veerkracht:
Traject Stress- en burn-out

Workshop Veerkracht in de natuur

Workshop Nood aan zelfzorg?