De valkuil van zelfzorg

De valkuil van zelfzorg

Belangrijke tip voor hoogsensitieve personen

Zelfzorg is prioritair. Bewust of onbewust leven we met het verlangen om het voor onszelf beter en aangenamer te maken. We stellen in coaching vast dat we als hooggevoelig persoon vaak een focus ontwikkelen op het vermijden van prikkels. Het gaat dan over vermijden wat ons het leven minder aangenaam maakt: luidruchtige omgevingen, drukte, licht, emoties, gespannen sfeer,…

De vermijdingsstrategie is op zich een gezond ‘coping’-mechanisme, je zou het een vorm van zelfzorg kunnen noemen! Vermijden van prikkels wordt belangrijk in ons leven, krijgt heel wat aandacht. Maar… waar onze aandacht naartoe gaat, daar vloeit onze energie ook naartoe. Voor je het goed en wel doorhebt, is het een continue alertheid die heel wat energie vraagt.

Zo houden we aan die vorm van zelfzorg een flinke valkuil over. Want we hebben niet onmiddellijk door hoe vormend deze alertheid is voor onszelf.

Neem nu Helga, die zich stoort aan teveel licht. Ik vraag haar: “Waar of wanneer is dat ooit begonnen?” Helga antwoordt retorisch “Tja, wanneer is dat begonnen…?” Na lang zoeken stelt ze vast dat het crescendo is gegaan door de jaren heen. “Wat is er dan gebeurd? Hoe kan het dat ik nu toch veel meer last heb van overprikkeling dan vroeger? Hoe is dat gegroeid?” Ik zei haar: “We worden wie we zijn”.

We worden wie we zijn

Deze uitspraak betekent dat als je bv. naar rijkdom streeft en je daarvoor hard gaat werken, dan word je in de eerste plaats… een harde werker! Of je rijk wordt, is nog even af te wachten😉 Maar een harde werker wordt je sowieso. Hetzelfde geldt voor wie ‘overprikkeling wil vermijden’. We worden iemand met een focus op geluid en geluidsbelasting. We worden steeds ‘wakkerder’ voor het storende element, nemen het dus meer waar en het speelt steeds meer een rol in ons leven. Of daarmee de overprikkeling vermindert, is nog maar de vraag…

Want op de keper beschouwd, oefenen we onze focus om zich te richten op bepaalde aspecten van het leven: op licht, geluid, kleuren, sfeer, mogelijke ruzie,… Beetje bij beetje ontwikkelen we een getrainde lens die haarfijn spot wat er op dat vlak gebeurt. Een soort vergrootglas eigenlijk. Anderen merken dit niet op. Wat ze dan vaak wel doen is reageren op het gebruik van het vergrootglas. Sommigen doen er smalend over: ‘alé waar jij je druk over maakt’. Deze situatie wordt stilletjes aan erg vervelend voor beide partijen! Waardoor je mogelijks ook dit smalende gedrag gaat vermijden door er extra alert voor te zijn en er -opnieuw- je focus op te richten. Want die ‘focus’-spier is ondertussen goed ontwikkeld!

valkuil van zelfzorg, vergrootglas, focus
Photographer: Emiliano Vittoriosi | Source: Unsplash

Hoe meer je een spier traint, hoe meer ze zich ontwikkelt. Een focus ontwikkelen op negatieve omgevingselementen werkt net op dezelfde manier.

Hoe meer we die focus trainen, hoe makkelijker het wordt om het probleem te detecteren, hoe meer het probleem aanwezig wordt in ons leven en -aangezien we dit willen vermijden– hoe meer negatieve gevoelens van irritatie, frustratie,….

Als zelfzorg leidt tot innerlijk conflict

Voor iemand die gevoelig is voor geluid en die in deze spiraal terechtkomt, zal op de duur de gedachte aan een lawaaierig café al weerzin oproepen. En voor we het goed en wel beseffen willen we het huis niet meer uit! Terwijl we wel de behoefte hebben aan bijvoorbeeld een leuke babbel. We krijgen dan een innerlijk conflict rond verschillende behoeften: de behoefte aan rust en de behoefte aan contact. Het tobben neemt toe, we slapen wat slechter, voelen ons minder wakker op het werk waardoor ook daar de stress toeneemt enz. Een erg lastige vicieuze cirkel om te doorbreken.

Jammer natuurlijk, want dit alles startte net bij zelfzorg! De valkuil is dus een té grote focus krijgen op negatieve aspecten van het leven. De vraag is: hoe kunnen we dergelijke spiraal doorbreken?

Uit de zelfzorg valkuil stappen

De eerste stap is ons bewust worden van onze focus op onze aversie. Dat is een heel belangrijke: de gedachten spotten die in ons hoofd spoken. De negatieve focus ten volle gaan beseffen. Mensen schrikken vaak hoe prominent het in hun leven aanwezig is. Deze fase is echter nodig. Broodnodig!

Mogen we jou deze oefening meegeven? Leg een notitieboekje aan en registreer je gedachten. Telkens weer. Je kan met verschillende hoofdstukjes werken: per aversie een hoofdstuk! Jouw ontdekkingstocht is gestart en aan de horizon priemen al eerste zonnestralen van hoop door de lucht.

Een volgende stap is die negatieve focus te doorbreken. Dit is een pittige stap, die wat meer context vraagt. Daarom wijden we er een (gratis!) webinar van 1,5 uur aan en bieden we de kans om hier nog concreter mee aan de slag te gaan tijdens onze workshop ‘Speelt hooggevoeligheid jou parten op het werk?’ Hieronder wat meer info en kans om in te schrijven.

Kortom, weet dat je zelf in handen hebt hoezeer je die negatieve focus je leven laat bepalen. Jouw fijngevoeligheid is een kracht, laat het niet jouw valkuil worden.

Webinar ‘Speelt hooggevoeligheid je parten op het werk’

Gratis, 1,5u, lesgevers: Els Dens en Filip Bauwens
Data en inschrijven

Workshop ‘Speelt hooggevoeligheid je parten op het werk’?

€140, 9:30 – 17:00, lesgevers: Els Dens en Filip Bauwens
Data en inschrijven

Photographer: Aaron Burden | Source: Unsplash