Omgaan met kritiek via de cirkel van invloed

Omgaan met kritiek via de cirkel van invloed

Omgaan met kritiek via de cirkel van invloed

Onlangs vroeg een cliënt me of ik geen tips had om constructief om te gaan met kritiek. Ze twijfelde over een leidinggevende positie, omdat ‘kritiek ontvangen’ zo’n moeilijk punt is voor haar. Als leidinggevende is constructief omgaan met kritiek een belangrijke vaardigheid. Daarom bekeken we samen het ruimere plaatje via de zogenaamde cirkel van invloed. Lees hieronder de tips die uit de coaching naar voor kwamen en doe er jouw profijt mee!

De cirkel van invloed

De cirkel van invloed is een eenvoudig en effectief principe. Stel jezelf de vraag of iets jouw verantwoordelijkheid is, of je er invloed kan op hebben, of dat het volledig buiten jouw invloed of verantwoordelijkheid staat. Afhankelijk van het antwoord kan je verschillende strategieën toepassen, in dit geval over hoe je omgaat met kritiek.

cirkel van invloed

Is het jouw verantwoordelijkheid?

Stel dat je kritiek krijgt over een beslissing die je als leidinggevende genomen hebt. Is deze beslissing enkel jouw verantwoordelijkheid? Zo ja, dan heb jij niet alleen het recht om deze beslissing te nemen, maar ook om je medewerkers te vragen deze beslissing te respecteren.

Is het een gezamenlijke verantwoordelijkheid, dan dien je in overleg te gaan en daar dus niet van te vluchten. Hoe vaak gebeurt het niet dat we ons terugtrekken wanneer we onze zin niet krijgen? Of je nu subtiel uit het overleg stapt door niet te reageren, of met slaande deuren de ruimte verlaat, het effect op de ander blijft hetzelfde: er is een connectiebreuk. Dat roept bewust of onbewust tegenreactie op. De ander kan dan erg aan jou beginnen trekken, raakt misnoegd of haakt af.  Er is dan geen gesprek meer.

Als het de verantwoordelijkheid is van anderen, dan is het jouw taak om voorstellen te doen en deze eventueel te herhalen. Je mag ook verwachten dat de andere jou feedback geeft zodat je weet waar je aan toe bent. Aarzel dus niet de verantwoordelijken ernaar te vragen, maar zorg er wel voor dat je niet gaat eisen. Verwacht ook niet dat het antwoord de richting zal uitgaan die je wenst. De verantwoordelijkheid ligt niet bij jou, dus verwachten heeft geen zin. Hopen mag wel, maar belangrijk is dat jij je overtuigingskracht maximaal inzet. Dat is immers het enige waar je wél invloed op hebt: hoeveel jij je ergens voor inzet, de strategieën die je daarbij gebruikt,…

Constructief omgaan met kritiek

Hoewel de cirkel van invloed op veel verschillende manieren kan ingezet worden, is bovenstaand voorbeeld een goede illustratie van hoe je dit kan toepassen op omgaan met kritiek. Door jezelf telkens de verantwoordelijkheidsvraag te stellen, zorg je ervoor dat je op een gepaste manier kan reageren. Weten wanneer je in dialoog gaat en wat je kan verwachten plaatst je alvast in een sterkere positie.

Meer tips over hoe je omgaat met kritiek komen aan bod in de 2-daagse workshop ‘Communiceer in harmonie‘. Schrijf je in op de nieuwsbrief om als eerste te weten te komen wanneer de volgende workshop doorgaat!

[/et_pb_text][et_pb_button button_url=”https://www.nextstepcoaching.be/nieuwsbrief/” url_new_window=”on” button_text=”Blijf op de hoogte” _builder_version=”3.19.6″][/et_pb_button][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]